Strona główna > Suplementy > Jak wybrać odżywki?

Jak wybrać odżywki?

Jednym z najważniejszych elementów budowy masy mięśniowej jest dobra dieta. Łatwo określić zapotrzebowanie organizmu na konkretne składniki i zaplanować posiłki. Gorzej później znaleźć czas na przygotowanie wszystkiego i spożycie odpowiedniej ilości kalorii, jeśli trzeba jeszcze dodatkowo pracować czy chodzić do szkoły.

Jakie odżywki na masę mięśniową?

Suplementów diety jest mnóstwo. Niektóre z nich pomagają tak jak powinny, ale zdecydowana większość jest tylko wyrzuceniem kasy w błoto. Dlatego ważne jest, by przyjrzeć się dokładnie wszystkim suplementom, dowiedzieć się skąd się biorą i komu są polecane. Należy jednak zauważyć, że mięśnie same nie urosną, do tego potrzebny jest trening, a suplementy mają za zadanie jedynie wspomóc proces regeneracji.

Białko

Białko jest podstawowym budulcem mięśni i bez odpowiedniej jego podaży, zbudowanie masy mięśniowej będzie niemożliwe. Bardzo popularne są więc odżywki białkowe, które pozwalają na szybkie uzupełnienie niedoborów tego składnika. Optymalna ilość białka potrzebne do przyrostu mięśni to ok. 2g/kg masy ciała.

Białka dzielą się na izolaty, koncentraty, hydrolizaty oraz na matriksy białkowe, czyli posiadające połączenie wyżej wymienionych typów. Miksy najlepsze są dla osób początkujących, które nie znają jeszcze swojego organizmu. Dla zaawansowanych sportowców najlepiej działa izolat białka.

Jeśli chodzi o rodzaje to najpopularniejsze obecnie są dwa - kazeina micelarna i serwatka. Dla zwykłego użytkownika najważniejsze jest to, że oba te rodzaje różnią się długością wchłaniania, W przypadku kazeiny jest to dłuższy czas, więc polecana jest na noc. Serwatka natomiast dostaje się do mięśni już po 30 minutach od spożycia. Z tego powodu jest znakomita do stosowania po treningu i pomiędzy posiłkami.

Należy także zwrócić uwagę na czystość białka, czyli w składzie powinno być go jak najwięcej. Zazwyczaj najczystszym białkiem jest hydrolizat.

dieta sprtowca

Węglowodany

Suplementacja węglowodanami jest bardzo rzadko potrzebna, gdyż bez problemu można uzupełnić je przy pomocy normalnego pokarmu. Z tego powodu dużo bardziej popularny jest suplement opisany poniżej.

Gainer

Jest to odżywka węglowodanowo-białkowa. Z tego powodu shake z gainerem można uznać jako pełnoprawny posiłek. Gainer powinien być używany w ostateczności wtedy, kiedy naprawdę nie mamy czasu na zjedzenie pełnowartościowego produktu. W każdej innej sytuacji lepiej wspomagać się czystym białkiem.

W większości gainerów mamy do czynienia z przewagą węgli nad białkiem. Niestety zazwyczaj są to węglowodany proste, które wchłaniają się szybko i prowadzą do powstawania tkanki tłuszczowej.  Taka sama sytuacja, jeśli chodzi o białka. Zazwyczaj mamy do czynienia z niskiej jakości aminokwasami pochodzenia roślinnego. W tego typu produkty nie warto inwestować, gdyż nie uzyskamy na nich dobrych efektów przyrostu tkanki mięśniowej.