Strona główna > Akcesoria sportowe > Roller do masażu

Roller do masażu

Roller lub też rolka czy wałek do masażu jest przyrządem, który służy do samodzielnego masowania się. Pomaga on nam poradzić sobie z bólami i napiętymi mięśniami, ale także wspomaga ich efektywność oraz regenerację, poprawia krążenie krwi oraz pobudza tkankę łączną.

Rodzaje rollerów do masażu

Istnieją dwie najważniejsze grupy rollerów, które służą do rozgrzewania oraz do masażu po wysiłku fizycznym. Rollery aktywacyjne, a więc te które rozgrzewają, posiadają większe wypustki. Natomiast te regeneracyjne, używane po treningach, są całkowicie płaskie.

Zwykle wyróżnia się także trzy podstawowe stopnie twardości materiału, z jakiego stworzono dany roller. Najtwardsza jest rolka profesjonalna, natomiast mniejszą twardość ma rolka standardowa oraz medyczna.

Wielu producentów, zaczyna także oferować swoim klientom rollery, które są przeznaczone do pracy nad mięśniami w wybranych partiach ciała.

Jeśli nie mamy pewności co do tego jaki roller wybrać, powinniśmy poprosić o poradę fizjoterapeutę. Dzięki wywiadowi oraz badaniu, będzie on w stanie pomóc nam w wybraniu najlepszego rollera. W związku z tym, że takie przyrządy znajdują się na wyposażeniu niemalże każdego gabinetu, będziemy mogli również wypróbować je na miejscu.

Dla początkujących, dobrym rozwiązaniem może być gładki roller o najniższym poziomie twardości. Służy on do regeneracji, ale ma też zastosowanie terapeutyczne. Dzięki temu, że jest bardzo uniwersalny, przy jego pomocy możemy wymasować dosłownie całe ciało. Mniejszych rozmiarów rolki wykorzystuje się do pracy nad wybranymi partiami ciała, dlatego możemy je dobrać zależnie od naszych własnych potrzeb.

wałek do masażu

Roller – jak go używać?

Automasaż opiera się na korzystaniu z ciężaru własnego ciała. Nie możemy jednak masować się tak jak chcemy, bo szkody z tego wynikające mogą być większe niż korzyści. Dlatego najlepiej jest poprosić fizjoterapeutę o poinstruowanie nas także w tym zakresie.

Warto jednak wiedzieć, że istnieją pewne zasady odnośnie rolowania, którymi możemy się kierować podczas masażu. W czasie korzystania z rollera pamiętamy zatem, że:

- każda partia mięśni powinna być rolowana osobno, po 8-12 razy

- wedle potrzeby możemy wracać do konkretnych miejsc

- poświęcamy 30-45 sekund na zrelaksowanie się poprzez głębokie oddechy

- kiedy zauważymy, że ból i tkliwość się zmniejszają o połowę albo więcej, należy zakończyć masaż.

Jaki roller kupić?

Roller powinien być dopasowany do naszych indywidualnych potrzeb, ale ogólna zasada mówi, że im napięcie jest mniejsze, tym twardszy roller wybieramy.

Nie każdy z nas ma czas i możliwości, aby korzystać z codziennej pomocy fizjoterapeuty. Dlatego też, warto zaopatrzyć się w roller, który może nam pomóc uzupełnić profesjonalną terapię manualną.