Strona główna > Sprzęt do ćwiczeń > Jaką piłkę na pilates wybrać?

Piłki gimnastycznej można używać na różne sposoby w czasie treningu. Da się nią poprawić kondycję, wzmocnić mięśnie, rozluźnić je lub poddać człowieka rehabilitacji. W sklepach jest ich mnóstwo, a różnią je rozmiar, materiał, kształt czy faktura. Poniżej cechy każdego modelu i pomoc w wyborze najlepszego.

Piłkę do gimnastyki wymyślili w latach 60 ubiegłego wieku fizjoterapeuci pochodzący ze Szwajcarii. Od tamtego momentu stały się one popularne w każdym kraju, a ćwiczenia rehabilitacyjne lub korekcyjne są bez nich praktycznie niemożliwe. Jednakże takich piłek używa się także przy aerobiku, spalaniu tłuszczu, pilatesu i innych.

Skuteczność i użycie każdego rodzaju piłek

Zalety ćwiczeń z piłką

Ćwiczenia z gimnastyczną piłką są lepsze od tych robionych na płaskim podłożu. Trzymając ją, trudniej jest złapać równowagę, ale tym samym więcej mięśni musi działać, nawet te głębokie. Czasem nazywane są gorsetem, gdyż znajdują się wokół tułowiu i odpowiadają za podparcie dla kręgów. Ich osłabienie kończy się zgarbieniem postury, a same kości łatwiej przeciążyć. Ćwicząc regularnie z taką piłką, głębokie mięśnie zostają wzmocnione, kłopoty z kręgosłupem znikną tak jak i wady postawy. Poza tym równowaga poprawia się, a siła zwiększa. Narządy znajdujące się w ciele działają efektywniej, stawy stają się bardziej ruchome chociaż się ich nie obciąża. Dodatkowo tkanka tłuszczowa znika tak jak i napięcie nerwów. Ludzie ćwiczące z piłką gimnastyczną zauważyli poprawę w bólach głowy, pleców, kości i stawów.

ćwiczenia z piłką

Rodzaje piłek gimnastycznych

Piłek gimnastycznych jest wiele, a wśród nich można znaleźć:

klasyczną - do jej produkcji wykorzystano gumę PCV, która jest antypoślizgowa. Jest uniwersalna, jeśli chodzi o trening fitness czy rehabilitację. Jej wielkość to 56-75cm średnicy. O jakości gumowej piłki decyduje grubość jaką ma guma - im grubsza tym lepiej.

ABS - podobna do klasycznej wersji, ale tworzy ją pianka ABS. Charakteryzuje się niezwykła wytrzymałością wobec przebicia jej. Jeśli jednak zdarzy się jej pęknąć nie oznacza to jej rozerwania. Powietrze wydostanie się powoli. Jest przez to bezpieczniejsza.

z wypustkami - wersja klasyczna, która ma małe wypustki. Ich rozmieszczenie jest różne - gęsto/rzadko/całościowo/punktowo. Podczas używania jej, ciało jest masowane nimi, więc częściej używa się przy pilatesie czy jodze.

mini - średnica 16-26cm. Używa się do rehabilitacji czy ogólnorozwojowym treningu. Trzyma się ją w zgięciu nogi lub jako podparcie rąk, gdy ćwiczenia są w podporze.

z uchwytami - w głównej mierze korzystają z niej dzieci, jeśli chcą na niej skakać lub bawić się

fasolka - występuje w owalnym lub podłużnym formacie. Zwykle w wymiarach 90x45cm. Produkuje się na rehabilitację lub ćwiczenia korekcyjne. Wyposażona jest często w wypustki masujące ciało.