Strona główna > Sprzęt do ćwiczeń > Jak wybrać odważnik kettlebell?

Analizując propozycje pojawiające się na rynku, bez trudu zauważmy, że nie brakuje na nim coraz to nowych przyrządów, których producenci zapewniają nas, że osiągnięcie sylwetki marzeń stanie się dzięki nim łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Kettlebell to rozwiązanie, które nie jest może jeszcze najpopularniejsze. Znane jest jednak od dawna i od dawna też jest odważnikiem z powodzeniem wykorzystywanym do ćwiczeń, których celem jest nie tylko wzmocnienie sylwetki, ale również budowa siły i masy mięśniowej. To odważnik kulowy, którego znakiem rozpoznawczym jest również obecność uchwytu.

Kettlebell - jaki wybrać?

Jeszcze przed jego zakupem dobrze jest dowiedzieć się, jakie kryteria mają szczególnie duże znaczenie podczas dokonywania wyboru. Nietrudno przy tym domyślić się, że od uchwytu oczekuje się przede wszystkim wygody, w związku z czym nie powinien być on przesadnie gruby. Tu duże znaczenie mają zatem nasze własne parametry, w tym zarówno wielkość dłoni, jak i sama długość palców. Również szerokość uchwytu nie może być przypadkowa, wskazane jest więc dostosowanie jej do ćwiczeń, które wykonują się oburącz. Nie można tez zapominać o samej powierzchni uchwytu. Ta nie powinna być przesadnie szorstka, może się bowiem okazać, że trening zakończymy z poranionymi dłońmi. Sam uchwyt nie powinien być też gumowany, pozbawimy się bowiem wówczas możliwości wykonywania ćwiczeń, w czasie których konieczna jest rotacja odważnika.

kettlebell a płeć

Kettlebell a płeć

Przyrząd dobiera się nie tylko w zależności od tego, jakiej płci jest ćwiczący. Pewne znaczenie okazuje się mieć również poziom jego zaawansowania. Panie na początek powinny więc zaopatrywać się w odważnik maksymalnie dwunastokilogramowy. Waga dla początkujących mężczyzn nie powinna, z kolei, przekraczać dwudziestu kilogramów. Jeśli kettlebell jest dobrany prawidłowo, powinniśmy podnieść go bez problemu obydwoma rękami na wysokość klatki piersiowej nie uginając mięśni innych niż naramienne. Oczywiście, ciężar odważnika zmienia się także w zależności od tego, jakie ćwiczenie jest wykonywane z jego użyciem, czasem niezbędne jest nam więc cięższe, a czasem lżejsze rozwiązanie. Jeśli nie możemy pochwalić się pewnym doświadczeniem treningowym, warto rozpoczynać od ćwiczeń już opracowanych. Nie należy też zapominać o roli, jaką odgrywa odpowiednia rozgrzewka. Ta powinna trwać około 10 minut i cechować się różnorodnością. Już w trakcie ćwiczeń nie można zapominać nie tylko o odpowiedniej pozycji, ale również o kontrolowaniu oddechu.

Jeśli chcemy mieć pewność, że kupiliśmy dobry odważnik, w pierwszej kolejności zwróćmy uwagę na staranność, z jaką został on wykonany. Na jego powierzchni nie powinny pojawiać się zadziory, ich obecność zwiększa bowiem ryzyko kontuzji. Ważny jest również sam uchwyt, który nie może być ani zbyt mały, ani przesadnie duży.