Strona główna > Sprzęt do ćwiczeń > Jaką ławkę do ćwiczeń kupić?

Efektywny trening siłowy nie jest możliwy bez odpowiedniego sprzętu. Każda siłownia, nawet jeśli tylko mała i do użytku domowego, musi być wyposażona w ławkę. Jakie są rodzaje ławek do ćwiczeń i na jaką się zdecydować?

Dobra ławka do ćwiczeń to idealne narzędzie do treningu z podnoszeniem ciężarów, ale równie dobrze może służyć do lżejszych ćwiczeń wzmacniających mięśnie i rzeźbiących sylwetkę. Możliwości zastosowania ławki zależą od konkretnego modelu:

  1. Ławka treningowa prosta, płaska - podstawowy i najtańszy rodzaj ławki, która nie posiada regulacji, a jej powierzchnia zawsze jest równoległa do podłogi. Wystarczy do podstawowych ćwiczeń treningowych.
  2. Ławka treningowa skośna - sprawdza się przy treningach brzucha. Wiele z nich posiada regulację, dzięki czemu można je ustawić w pozycji płaskiej. Skośna ławka może mieć także możliwość składania.
  3. Ławka treningowa regulowana - w zależności od modelu może posiadać uchwyty, linki oraz inne akcesoria. Można ją ustawiać po skosie i na płasko. Pozwala na ćwiczenie klatki piersiowej, brzucha czy bicepsów.
  4. Ławka treningowa pod sztangę - niezbędnik każdej siłowni, ale niekoniecznie tej domowej. Pozwala na zaawansowane ćwiczenia wszystkich partii ciała, jednak zajmuje dużo miejsca i trudno ją przesunąć.

Jakie akcesoria?

Ławki treningowe mogą być wyposażone w różne elementy i akcesoria, dzięki którym zwiększymy ich funkcjonalność i poszerzymy paletę możliwych do wykonywania ćwiczeń. Najpopularniejsze akcesoria to:

Modlitewnik - najczęściej stosowany w ławkach pod sztangę, pozwala na trenowanie mięśni ramion.

Miejsce na hantle - porządkuje kwestię przechowywania hantli, które można umieścić blisko ławki.

Dźwignia - dzięki temu urządzeniu będziemy mogli efektywnie ćwiczyć mięśnie nóg.

Linki do ćwiczeń - urozmaicają ćwiczenie mięśni rąk.

Ławka do ćwiczeń - na co zwrócić uwagę przed zakupem?

Przed kupnem ławki treningowej należy także zwrócić uwagę na kilka kwestii technicznych:

Maksymalne obciążenie ławeczki - czyli maksymalny ciężar, jaki może oddziaływać na ławkę. Należy uwzględnić wagę użytkownika i akcesoriów, np. sztangi.

Rodzaj regulacji - niektóre ławki nie posiadają go wcale, inne pozwalają na regulowanie poszczególnych elementów. Im większy zakres regulacji, tym więcej ćwiczeń wykonamy.

Stabilna konstrukcja - ławka powinna być ciężka i stabilna, aby gwarantować bezpieczeństwo.

Materiał wykonania - najlepiej, żeby ławka była wykonana z profili stalowych.

Certyfikaty - świadczą o bezpieczeństwie użytkowania. Większość sprzętów posiada certyfikat EN 957.

Sposób montażu - warto wybrać ławkę, którą złożymy i rozłożymy samodzielnie, bez pomocy innych osób.

Ilość zajmowanego miejsca - ławka nie musi zajmować całego pomieszczenia i nawet jeśli mamy dużo wolnej przestrzeni, to warto ją przeznaczyć na więcej sprzętów.